Step blog

American Film Market

25.11.2018 klo 19:20

Amerikan reissulta kotiuduttu jo jokin aika sitten mutta nyt vasta oli ensimmäinen hyvä hetki purkaa ajatuksia ja kertoa tarkemmin reissun ydinkohtia – pahoittelut, että itse asiaan ei vielä ihan päästä mutta toivottavasti vielä loppuvuoden aikana jonkinsortin informaatiota saa jakaa!

Moni kysyi meiltä yksinkertaisen kysymyksen johon minun tapaani löytyy monimutkainen vastaus: mitä teette American Film Marketissa? Noh, yksinkertaisuudessaan: selvittämässä mikä on American Film Market. Monelle tämä tuli outona epämääräisenä vastauksena mutta itse en osannut/halunnut sitä muuten sanoa. Tämä on ensimmäinen kertani American Film Marketissa ja yleensä näissä asioissa tapoihini kuuluu että en paljoa kuuntele eri ihmisten mielipiteitä ja ohjeita – haluan mennä ja tehdä, eli kokea itse. Tällä kertaa pieni hyppy tuntemattomaan toi juurikin vastaukset juurikin niihin kysymyksiin mihin kaipasin vastausta ja joita en olisi millään muulla tavoin saanut kokea. American Film Market oli yksinkertaisesti valtava ja 7 päivän aikana on sula mahdottomuus ottaa Santa Monicassa pyörivästä energiasta kaikki irti. Vasta paikan päällä tajuaa että tekijöitä maailmassa on niin maan p**keleesti ja pelkästään 8 kerroksen läpikäyminen eri projekteja ihaillen veisi koko tuon 7 päivää. Viikon aikana minulle kuitenkin valkeni Film Marketin luonne ja mitä se merkitsi minulle – ja olin myyty. Aion ensikin vuonna mennä entistä isommin tietäen jo hieman ketä missäkin liikkuu. Yksi suomalainen taapero olisi kyllä ollut melko lost ilman Rainy Day teamia:

Sijoittajat, toiset elokuvantekijät jne. tuntuivat lämpenevän nopeasti meidän kolmikolle kun joukossa on kaksi pirteää myynnin taitajaa ja yksi pitkä jurottava suomalainen. Diane ja Scott – my little mcnuggets – auttoivat kyllä enemmän kuin osasin kuvitellakaan ja en voi kuvitella enää meneväni takaisin ilman tätä kaksikkoa. Mikä hauskinta varsinkin Losissa pyöriessä on se että englannin puhumiseen yötä päivää tottuu hyvin nopeasti ja suomalaiseen törmääminen tuntuu hyvin eksoottiselta vaikka niin tapahtui melkein joka päivä. Onhan kanssa suomalaisia kiva tavata maailman toisella puolella lämpimässä – jotenkin mind state tuntuu olevan hieman eri kuin täällä pimeässä ja kylmässä.

Marketin ensimmäisinä päivinä mm. Santa Monican rannalla vastaan tepasteli Kainuun toveri Miika J. Norvanto ja pitihän melkoinen auringonlasku vangita kuvaan. Joka ilta rannalla oli kaunis auringonlasku mutta tämä värimaailma jos mikä iski hieman fantasiamaailmana silmään.

Muutamiin uusiin suomalaisiin törmäsi reissulla joiden kanssa voi täällä kotimaassakin käydä tuopposella ja ennen kaikkea mieli halajaa päästä takaisin rapakon taakse paikallisia uusia ja vanhoja tuttavuuksia kiusaamaan. Film Market opetti vaikka vallan mitä mutta se lienee itsestäänselvyys että ihmisten tapaaminen kuitenkin on se oikea ydin juttu – ja ihmiset eivät ole sieltä loppumassa. Jokainen ihminen tarkoittaa uutta tarinaa ja niitä ennen kaikkea haluankin kuulla ja paljon.

( kuvassa savolainen jurpo, tuottaja Michael S. Feinstein ja agenttini Victor Kruglov )

Paljon tosiaan mahtui 10 päivän reissuun ja niin on mahtunut tähän syksyyn – ja koko vuoteen. Ollut sellaista vuoristorataa välillä henkisesti että tekisi mieli purkaa enemmänkin välillä hyviä ja välillä huonoja ajatuksia näin blogin tai vlogin muodossa mutta eiköhän tämä tästä. Olen moneen otteeseen todennut että varsinkin nyt syksy ollut melkoista vaikeuksien kanssa kamppailua mutta eihän tämä yrittäminen muuten olisi yrittämistä – tai ainakin niin luulen.

Lisää yksityiskohtia ja meininkiä reissusta tullaan näkemään videon muodossa vielä ennen vuoden loppua joten stay tuned!

Ja jos yksi mieleen painunut hyvä asia reissusta pitää sanoa niin se että paluulennolla oli ainakin jalkatilaa jota harvoin on ollut tarjolla. Jetlagia ei ollut juuri ollenkaan kun 11 tunnin lento menee mukavasti istuen eikä polvet korvissa kärvistellen.

Sellaista siis tällä erää! Seuraavaa odotellessa.

J

 

1 2 3 4 5